03-9642623
תפריט
אודות הפרעת קשב וריכוז

אודות הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז – ADHD

כאשר אנו מדברים על הפרעת קשב וריכוז הכוונה היא לילדים, מתבגרים ומבוגרים הסובלים מקשיים מתמשכים בקשב, ריכוז, אימפולסיביות והיפראקטיביות. מאפיינים אלה מתגלים בד"כ בילדות המוקדמת, הנם בעלי אופי כרוני ואינם מתאפיינים בדרך כלל ע"י ממצאים נוירולוגיים כגון: חושים, שפה, פגמים מוטוריים, פיגור שכלי או הפרעה נפשית קשה. חשוב לציין כי השילוב בין ליקויים בקשב להיפראקטיביות הוא הנפוץ, ואולם מצבים בהם ההפרעה היחידה בהם היא חוסר קשב בלבד, ואחרים המאופיינים בהיפראקטיביות ובאימפולסיביות בלבד.

תוצאות הפרעה זו משפיעות על כל תחומי החיים ומקשות מאוד על האדם לנצל את הפוטנציאל שלו.

 

הגדרת הפרעת קשב וריכוז עפ"י ה DSM-V

הפרעת קשב וריכוז (היפראקטיביות) – Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder

 

קריטריונים לאבחון

A דפוס קבוע של חוסר קשב ו/או היפראקטיביות-אימפולסיביות שמפריע לתפקוד או התפתחות, כפי שמאופיינת על ידי (1) ו/או (2)

  • קשב: קיומם של שישה (או יותר) מהסימפטומים הבאים, במשך תקופה של לפחות 6 חודשים. על הסימפטומים להיות אינם הולמים את רמת ההתפתחות של הילד, ובעלי השפעה שלילית על פעילות חברתית, לימודית ותעסוקתית.

הערה:

  • הסימפטומים המופיעים אינם רק ביטוי של התנהגות מתנגדת, מתריסה, עוינת או כישלון להבין משימות או הוראות.
  • עבור מתבגרים ומבוגרים (גיל 17 מעלה) – נדרשים לפחות חמישה סימפטומים.

להלן רשימת הסימפטומים:

  • לעיתים קרובות לא מצליח לשים לב לפרטים או עושה טעויות רשלניות בלימודים, בעבודה או במהלך פעילויות אחרות (למשל, בוהה או מחמיץ פרטים, עבודתו אינה מדויקת).
  • לעיתים קרובות מתקשה לקיים קשב במשימות או במשחק (למשל, קשיים להישאר מרוכז במהלך הרצאות, שיחות או קריאה ממושכת).
  • לעיתים קרובות נראה לא מקשיב כאשר מדברים אליו ישירות (למשל, דעתו נראית במקום אחר, גם בהיעדר כל הסחת דעת ברורה).
  • לעיתים קרובות אינו עוקב אחר הוראות ומתקשה לסיים שיעורי בית, מטלות או חובות עבור מקום העבודה (משל, מתחיל משימה אבל במהירות מאבד ריכוז ובקלות סוטה מהנושא).
  • לעיתים קרובות מופיע קושי בארגון משימות ופעילויות (למשל, קושי לנהל משימה רציפה, קושי לשמור על חומרים וחפצים מסודרים, מבולגן, עבודה לא מאורגנת, ניהול זמן דל, מתקשה-נכשל בעמידה בלוחות זמנים).
  • לעיתים קרובות נמנע, סולד או אינו מעוניין לעסוק בפעילויות שדורשות מאמץ מנטלי מתמשך (למשל, למודים או שיעורי בית. עבור מתבגרים ומבוגרים – הכנת דו"חות, מילוי טפסים, סקירת עבודות כתובות ארוכות).
  • לעיתים קרובות מאבד חפצים הדרושים למטלות או לפעילויות (משל, ציוד לימודי, עפרונות, ספרים, כלים, ארנקים, מפתחות, עבודות, משקפיים, פלאפון).
  • לעיתים קרובות מוסח בקלות על ידי גירויים חיצוניים. עבור מתבגרים ומבוגרים – ניתן לכלול גם מחשבות שאינן קשורות.
  • לעיתים קרובות שוכח פעילויות יומיומיות – "שכחן" (למשל, לעשות מטלות, שליחויות; עבור מתבגרים ומבוגרים: להשיב לשיחות, לשלם חשבונות, להגיע לפגישות).

 

  • היפראקטיביות ואימפולסיביות:

קיומם של שישה (או יותר) מהסימפטומים הבאים, במשך תקופה של לפחות 6 חודשים. על הסימפטומים להיות אינם הולמים את רמת ההתפתחות של הילד, ובעלי השפעה שלילית על פעילות חברתית, לימודית ותעסוקתית.

הערה:

  • הסימפטומים המופיעים אינם רק ביטוי של התנהגות מתנגדת, מתריסה, עוינת או כישלון להבין משימות או הוראות.
  • עבור מתבגרים ומבוגרים (גיל 17 מעלה) – נדרשים לפחות חמישה סימפטומים.

להלן רשימת הסימפטומים:

  • לעיתים קרובות מתעסק או דופק ידיו או רגליו או נע במושבו.
  • לעיתים קרובות קם מהכיסא בזמן שהשאר נשארים ישובים או מצופים להישאר ישובים (למשל, קם ממקומו בכיתה, במשרד או במקום העבודה, או – בסיטואציות אחרות שנדרשים להישאר במקום).
  • לעיתים קרובות רץ או מטפס באופן שאינו מותאם למצב (במצבים שבהם אין זה הולם). עבור מתבגרים ומבוגרים: יכול להיות מוגבל לתחושת חוסר נוחות.
  • לעיתים קרובות לא יכול לשחק או לעסוק בפעילויות פנאי באופן שקט.
  • לעיתים קרובות מתנהג כאילו הוא "בדרכים", "מונע על ידי מנוע" (למשל, לא מסוגל או מרגיש שלא בנוח לעמוד בשקט למשך זמן ממושך, כפי שנדרש במסעדות ופגישות; עשוי להיחוות על ידי אחרים כחסר מנוחה או כקשה לעקוב אחריו).
  • לעיתים קרובות מדבר ללא הפסקה.
  • לעיתים קרובות פולט תשובה לפני שנשאלה השאלה בשלמותה (למשל, משלים משפטים של אחרים, לא יכול לחכות לתורו בשיחה).
  • לעיתים קרובות מתקשה לחכות לתורו (משל, תוך כדי המתנה בתור).
  • לעיתים קרובות מפריע או מתפרץ לאחרים (למשל, מתפרץ לשיחה, משחק או פעילות; עשוי להשתמש בדברים של אחרים מבלי לבקש או לקבל את רשותם. עבור מתבגרים ומבוגרים – עשוי לפלוש או להשתלט על מה שאחרים עושים).

 

  1. B. מספר סימפטומים של קשב ו/או היפראקטיביות-אימפולסיביות היו נוכחות לפני גיל 12.

 

  1. C. מספר סימפטומים של קשב ו/או היפראקטיביות-אימפולסיביות נוכחים בלפחות שתיים (או יותר) ממרחבי החיים של הפרט (סטינג). למשל, בבית, בבית הספר, או בעבודה; עם חברים או מקורבים; או בפעילויות אחרות.

 

  1. D. יש ראיות ברורות שהסימפטומים מפריעים או מפחיתים את איכות התפקוד החברתי, אקדמי או תעסוקתי.

 

  1. E. הסימפטומים אינם מופיעים באופן בלעדי במהלך סכיזופרניה או הפרעה פסיכוטית אחרת, ואינם מוסברים טוב יותר על ידי הפרעה נפשית אחרת (משל, הפרעות מצב רוח, הפרעות חרדה, הפרעה דיסוציאטיבית, הפרעות אישיות, או חומרים ממכרים).

 

ציין אם:

הופעה משולבת  – 314.01 (F90.2) – במקרה שבו מופיע גם דפוס של קשב (קריטריון A1) וגם דפוס של היפראקטיביות-אימפולסיביות (קריטריון A2) בשישה החודשים האחרונים.

הופעת קשב – 314.00 (F90.0) – במקרה שבו מופיע דפוס של קשב (קריטריון A1) בלבד, מבלי דפוס של היפראקטיביות-אימפולסיביות (קריטריון A2) בשישה החודשים האחרונים.

הופעת היפראקטיביות-אימפולסיביות – 314.01 (F90.1) במקרה שבו לא מופיע דפוס של קשב (קריטריון A1) אבל כן מופיע דפוס של היפראקטיביות-אימפולסיביות (קריטריון A2) בשישה החודשים האחרונים.

 

ציין אם

מצב של הפוגה חלקית (רמיסיה): כאשר בעבר כל הקריטריונים לאבחון ההפרעה מולאו, וכיום ישנם מעט מן הקריטריונים להפרעה במהלך ששת החודשים, אולם הסימפטומים עדיין גורמים פגיעה בתפקוד החברתי, אקדמי והתעסוקתי.

 

ציין מידת חומרה

  • קלה – קיומם של מעט, אם בכלל מהסימפטומים הנדרשים לקבוע את האבחנה. השפעות מינוריות בלבד של הסימפטומים על התחום החברתי או התעסוקה.
  • בינוני  – קיומם של הסימפטומים ברמה שבין "מתון-בינוני" ועד "חמור".
  • חמור  – קיומם של מספר סימפטומים רב יותר מן אלה הדרושים לאבחון ההפרעה, כמו מספר תסמינים חמורים במיוחד אשר גורמים (בהווה) לפגיעה ניכרת בתפקוד החברתי או התעסוקתי.

צרו קשר